Med fokus på smittevern

- kreativt næringsliv

Desinfeksjon, hjemkjøring og bestilling av shopping-tid er bare noe av det næringsdrivende i Jevnaker har iverksatt for å tilby kundene litt ekstra service i en pågående pandemi!

 

Hos Storgata blomster begynner julen å gjøre seg gjeldende. Men før du får se deg rundt i det bugnende blomsterhavet blir du minnet om å sprite hendene. Vel inne i forretningen er du en av fem heldige kunder som kan være inne samtidig. Smittevernet er viktig og når julehandelen nærmer seg har de driftige damene bak disken iverksatt et skikkelig koronatiltak. De har rett og slett leid nabolokalet til tidligere Vaage bokhandel i hele desember. Det blir julebutikk og god plass til alle som vil handle! smiler de og oppfordrer innbyggerne i Jevnaker til å benytte seg av det lokale næringslivet. De forteller at det er mulig å bestille blomster på telefon og nettside og at du kan få levert blomstene utenfor butikken dersom du ikke vil inn. Vipps går like bra som kort.


Tenker utenfor boksen

Det gjøres en rekke smitteverntiltak hos forretninger og næringslivet i bygda vår. Sprit, antibac, desinfeksjon (kjært barn, mange navn) er nå like naturlig som varebeholdningen for øvrig. Det er glassplater ved kassene, "tæpping" og take away. Kreativiteten har blitt et viktig premiss for å tilrettelegge for den nye hverdagen. I en pandemi må både næringsliv og privatpersoner tenke utenfor boksen.

Det er snart to uker siden statsminister Erna Solberg oppfordret oss til å begrense reisingen vår og være mest mulig hjemme. – Min beskjed til det norske folk er: Hold dere mest mulig hjemme. Ha minst mulig sosial kontakt med andre. Sammen kan vi snu den skumle utviklingen i smittetallene, men det krever at vi alle er med på en skikkelig dugnad de neste ukene!  Både nasjonale og lokale smitteverntiltak gjør det krevende for et næringsliv som allerede sliter etter måneder med Covid-19.

 

Bestill time for shopping: Hos Eline kan kundene blant annet bestille time for å handle utover ordinær åpningstid (foto:Anette Skafjeld)

 

Hjemkjøring og visir

I Storgata lyser det i vinduene til klesbutikken Eline. Her har julekjolene, dressene og skjortene til far kommet inn. Også her er det tilrettelagt for å handle så trygt det lar seg gjøre i disse koronatider. Her er det mulig «å bestille time» for besøk både før og etter åpningstid, varer kan bestilles på nett og bilder av klær sendes på mobil for "vindusshopping". Ferdigpakkede varer kjøres hjem til kunder i nærdistriktet. 

Hos Storgata Optiske Jevnaker blir vi møtt av Håkon Haugen iført både munnbind og visir. I synsprøverommet er det ikke mulig å holde verken en eller to meter avstand under synsprøven, så optikeren har full «rustning» på. Det funker fint. Og briller om er prøvd av en kunde må bades i uv-stråler før de får komme tilbake til montrene. Ingen potensielle basilusker skal komme seg videre til neste kunde.

Rema 1000 er butikken på flyttefot, men det fortelles det om vasking av lokalet tre ganger om dagen. I tillegg sprites og vaskes alle berøringsflater nærmest kontinuerlig. Også hos dagligvarebutikken er det ekstra hjelp å få. Samarbeidet med Jevnaker Frivilligsentral gjør at det er mulig å handle selv om man er i risikogruppen for Covid-19. Vipps løser resten.

 

Visir en del av Korona-hverdagen: Optiker Håkon Haugen er klar for en ny synsundersøkelse for en kunde. (foto: Anette Skafjeld)

 

Vi heier på det lokale næringslivet og takker for at dere tenker nytt og kreativt i denne vanskelige tiden vi står i. Takk!