Oppdag og opplev.. nye toppturer!

Toppturene, i regi av JIF Alliance, er blitt en kjærkommen tradisjon, og et kjempepipulært aktivitetstilbud i sommerhalvåret!
Benytt sjansen til å oppdage og oppleve nye sider av Jevnaker, og delta i trekningen av flotte premier!

Det utplasseres kasser på alle postene  innen 10. mai (unntatt på Finnstad og Vangsetra hvor vi satser på snøbare forhold 1. juni).

I kassene finner du bøker hvor du kan skrive navnet ditt. Da kan du vinne premier på avslutningsfesten som er på Sportskafeen onsdag 23. oktober kl 1800.

JIF Alliance ønsker alle riktig mange fine turer!

TOPPTURER 2019

1. Finnstad

Stedet ligger ved Finntjern i Nordmarka og vår kommunegrense går over tunet. Posten er plassert rett vest for husene og hvor det er stikryss for røde og blå løyper. Bilveien stopper også her. Vi anbefaler å følge Svenåveien fra Esso (E16) og til Tverrsjøen. Bomvei. Herfra følges veien i retning Holoa, men vi tar snart av og går  blåmerkingen  over hele Pershusfjellet til posten. Herfra kan en forlenge turen ved å følge blåmerkingen til Holoa og så veien til Tverrsjøstallen igjen.

Bil bruker vi ikke fram til Finnstad, men sykkel fra Tverrsjøstallen ned Sinderdalen og til Finnstad, er å anbefale. Husk også at blåmerkingen du møter nede i Sinderdalen gjør turen til Sinderdammen (DNT Oslo), Spålen NØ og så opp til Finnstad til en utmerket mulighet. God tur! (På noen skilt står det Finstad)

2. Vangsetra

Posten er plassert ved blåmerket sti ca 200 m øst for seterhuset.En kan gå blåmerkede stier fra Sindersetra ved Mylla, Toso skole eller fra Svenåveien. Vil du sykle tar en vei av fra  Svenåveien og nesten fram til posten. Det ligger til rette for rundturer og Lamannshaugen kan også besøkes. Seterhuset er inngjerdet og blåmerket sti går på utsiden av dette gjerdet. Vi oppfordrer alle om å følge stien her.

Vi anbefaler helt ukjente i området til å følge veien fra Esso ved E16 og bomveien mot Tverrsjøen. Du vil midt i dalen og på venstre side av veien, se blåmerket sti med skilt merket Vangsetra. (Det er da ca 2,7 km å gå på flott sti). Du passerer Finnerudsetra på din vei oppover.

3. Haugerbakken

Haugerbakken var Jevnakers største hoppbakke. Den ble påbegynt allerede i 1926. Men det var ikke før etter krigen det virkelig ble fart på utbyggingen. Det ble sprengt stein, det ble satt opp dommertårn og et 24 meter høyt ovarenn. I 1954 ble det arrangert NM junior nettopp her. Offisiell bakkerekord er 59 meter. Bakken ble brukt fram til 1964. Fundamenter og vinsj er fortsatt synlige.
Turen som anbefales, kan starte på Toso skole. Oppe ved skogkanten til høyre er det noen lekeapparater. Ved disse er det en liten trebro som fører over til en skogsbilvei. Følg denne skogsbilveien oppover. Snart vil du passere traseen til ny E16 og Steinbråtan. Etter passering av Haugerbekken i en skarp høyresving, nærmer du deg stien som fører deg til hoppkanten. Stien er på høyre side og merket med en liten varde. Følg denne stien ca 200 m. Der finner du kassa. Gå gjerne ut på hoppkanten.
Om du ikke ønsker retur samme vei fortsetter du på stien. Den fører deg ned til Svenåveien. Ta til høyre på denne og snart så kommer du ned igjen til sivilisasjonen. Ved å holde til høyre på bilveien finner du nok tilbake til Toso skole om ønskelig.

4. Østre Buttentjern

"Superposten" er foreslått også i år så vi får etterkomme ønskene. Tjernet ligger på Jevnaker Vestås og på grensa til Ringerike. Bil kan parkeres ved Bergerbakken skole og dit kommer du ved å følge veien som er skiltet Bergerbakken skole på Rv 245 rett nord for REMA.Følg skogsbilveien som går nordøstover og oppover. Etter ca 200 m passeres en bom ved et bolighus. Bratt oppover og hold til venstre i et kryss oppe på toppen av bakken. Følg veien innover dalen og etter noen svinger er du snart oppe ved vannet. Posten står nær snuplassen, men husk å gå over «broa vår» og ut på rasteplassen/badeplassen. Sykkel kan brukes og barnevogner er også ofte å se her.

5. Onsberget

Posten er plassert på det høyeste punket på Onsberget som ligger på vestsiden av Randsfjorden. Du følger Rv 245 nordover og etter ca 12 km tar en vei av til venstre merket HALVORSBØLE. Denne veien følges noen hundre meter og fram til en veibom. Her kan det parkeres.Følg skogsbilveien videre ca 150 m. Du er da i første høyresving på veien. (Bil kan også parkeres her)Her tar en kjerrevei av til høyre/nordover mot toppen. Kjerreveien/stien er merket helt til topps. Du går langt på 30 - 40 min, men nyt turen. Toppen har en spesiell form for på Jevnaker å være! God tur!